Friday, May 24, 2013

Definisi Mata Merah


Mata merah atau conjunctivitis adalah kemerahan dan peradangan dari selaput-selaput (conjunctiva) yang menutupi putih mata dan selaput-selaput pada bahagian dalam dari kelopak-kelopak mata. Membran-membran atau selaput-selaput ini bereaksi pada suatu batasan yang luas dari bakteria-bakteria, virus-virus, agen-agen yang menyebabkan kepada alergi, pengganggu-pengganggu (irritants) dan agen-agen racun, begitu juga pada penyakit yang mendasarinya dalam tubuh. Bentuk-bentuk virus dan bakteria dari conjunctivitis adalah umum pada masa kanak-kanak, namun ia juga boleh berlaku kepada setiap peringkat umur. Bagaimanapun Secara keseluruhannya , ada banyak penyebab-penyebab mata merah. Ini boleh dikatogerikan sebagai yang terkena infeksi atau tidak terkena infeksi.
Mata merah adalah penyakit
INFEKSI-INFEKSI PENYEBAB MATA MERAH, GEJALA-GEJALA MATA MERAH YANG DIJANGKITI DAN CARA MERAWATNYA
1. Mata Merah Yang Disebabkan Virus
Penyebab yang menjadi punca kepada mata merah yang meradang adalah infeksi (jangkitan) virus. Sejumlah virus-virus yang berbeza merupakan penyebab utama kepada jangkitan tersebut . Gejala-gejala mata merah yang disebabkan virus biasanya dihubungkan lebih banyak dengan suatu pengeluaran cairan yang tidak berwarna, hijau atau kuning. Seringkali, gejala-gejala virus seperti influensa, seperti hidung yang mampat dan hidung yang hingusan, juga hadir. Kelopak-kelopak mata mungkin juga bengkak. Adakalanya melihat pada cahaya yang terang adalah menyakitkan.
Ketika mata merah yang disebabkan virus, mungkin tidak memerlukan suatu antibiotik, mereka yang mengalami masalah ini harus menemui seorang doktor, kerana adakalanya bentuk mata merah ini dapat dikaitkan dengan infeksi kornea (bahagian jernih dari depan bola mata). Infeksi ini harus diperiksa dan dirawat secara teliti. Mata merah yang disebabkan oleh virus adalah sangat menular. Mata merah yang disebabkan virus biasanya hilang dalam tujuh hingga sepuluh hari setelah munculnya gejala-gejala.
2. Mata Merah Yang Disebabkan Bakteria
Bakteria yang paling umum menyebabkan mata merah yang dijangkiti adalahstaphylococcipneumococci, dan streptococci.
Mata merah adalah penyakitMata merah adalah penyakitMata merah adalah penyakit

Gejala-gejala mata merah yang disebabkan bakteria termasuk:
* sakit/nyeri mata,
* bengkak
* kemerahan dan
* suatu jumlah kotoran yang bersaiz sedang hingga besar, biasanya berwarna kuning atau kehijauan.
Kotoran umumnya berakumulasi setelah tidur. Anak-anak yang matanya dijangkiti kuman mungkin terbangun dari tidur dan sukar membuka mata mereka memerlukan sehelai tuala hangat untuk membersihkan kotorannya. Mata merah yang disebabkan bakteria dirawat dengan berulangkali menggunakan tuala hangat pada mata-mata mereka (cuba lakukan ini pada satu mata anak anda setiap waktu selama suatu video yang ia sukai) dan memerlukan ubat-ubat tetes antibiotik atau ubat sapu yang diberikan oleh doktor.
Hati-hati untuk tidak menggunakan ubat yang diberikan untuk orang lain, atau dari suatu infeksi lama, kerana mungkin ini tidak memadai untuk infeksi anda yang sekarang atau mungkin telah tercemar dari infeksi-infeksi lain dengan secara kebetulan menyentuhkan botol ubat pada bahagian-bahagian yang terinfeksi. Suatu kaedah yang mudah, efektif dan kurang menakutkan untuk anak anda, untuk meneteskan ubat tetes ke dalam mata-mata melibatkan meminta anak anda untuk berbaring, dengan arahan-arahan untuk hanya “menutup mata-mata anak anda” dan menempatkan jumlah-jumlah tetesan yang dicadangkan pada sudut bahagian dalam dari mata, dekat jambatan hidung dan biarkan mereka membuat suatu “danau” kecil di sana.
Ketika anak anda bersantai dan membuka mata-matanya, ubat tetes akan mengalir dengan perlahan ke dalam selaput-selaput lendir yang terinfeksi tanpa keperluan untuk “memaksa buka” mata-matanya.
Ketika anda merasa bahwa anda atau anak anda mungkin mempunyai mata merah yang disebabkan bakteria, adalah sangat penting untuk menemui doktor anda segera untuk beberapa sebab.
Pertama, jika penyebabnya adalah suatu infeksi bakteria, suatu antibiotik akan diperlukan untuk membantu sistem imun yang melawan infeksi untuk membasmi infeksi ini.
Kedua, jika anda mengalami gejala-gejala lain seperti hidung yang hingusan, batuk, sakit telinga dan seterusnya, ada suatu kesempatan yang baik bahwa gejala-gejala ini disebabkan oleh bakteria-bakteria yang sama dan suatu antibiotik oral mungkin sangat baik diperlukan untuk merawat infeksi ini bersama dengan ubat-ubat tetes antibiotik atau ubat sapu untuk mata.
Akhirnya, doktor anda akan ingin meniadakan kemungkinan bahawa infeksi telah menyebar ke bahagian-bahagian di mana gejala-gejalanya mungkin masih belum nampak.
3. Mata Merah Chlamydia
Mata merah yang disebabkan oleh infeksi dengan chlamydia adalah suatu bentuk yang tidak umum dari mata merah yang disebabkan bakteria di Amerika, namun adalah sangat umum di Afrika dan negara-negara Timur Tengah. Ia dapat menyebabkan mata merah pada orang dewasa. Ia adalah penyebab mata merah pada para remaja dan dewasa yang dapat ditularkan secara seksual.
Mata merah Chlamydia secara khas dirawat dengan tetracycline (kecuali pada anak-anak di bawah umur 8 tahun, kerana kemungkinan pelunturan warna gigi) atau erythromycin.
KEADAAN-KEADAAN BUKAN INFEKSI YANG MENYEBABKAN MATA MERAH, GEJALA-GEJALA MATA MERAH BUKAN INFEKSI DAN CARA MERAWATNYA
Mata Merah Kerana Alergi
Gejala-gejala dan tanda-tanda mata merah kerana alergi biasanya disertai oleh gatal yang hebat, keluar airmata dan pembengkakan selaput-selaput mata.
Penyebab-penyebab yang sering berlaku termasuklah debunga dari bungaan , hama haiwan dan debu/ habuk. Ia seringkali bermusim dan disertai oleh gejala-gejala alergi khusus lain seperti bersin, hidung yang gatal, atau tenggorokan yang gatal. Tuala dingin dan lembab digunakan pada mata dan ubat tetes mata decongestant over-the-counter dapat menyediakan keringanan/pembebasan. Doktor anda akan memberikan ubat-ubat yang lebih kuat jika ubat-ubat ini tidak memadai.
4. Mata Merah kerana Kimia
Mata merah kerana kimia adalah akibat ketika segala bahan kimia yang mengiritasi masuk ke mata.
Pengganggu-pengganggu (irritants) yang menyerang secara umum adalah:
* pembersih-pembersih rumah tangga,
* spray-spray dari segala macam,
* asap,
* kabut campur asap, dan
* bahan-bahan pengotor industri.
Penyakit-Penyakit Yang Mendasarinya
Mata merah yang kronik (conjunctivitis) mungkin suatu tanda dari suatu penyakit yang mendasarinya dalam tubuh. Paling sering ini adalah penyakit-penyakit reumatik, seperti rheumatoid arthritis dan systemik lupus erythematosus. Conjunctivitis juga terlihat pada penyakit Kawasaki (suatu penyakit yang jarang yang dihubungkan dengan demam pada bayi-bayi dan anak-anak kecil) dan penyakit-penyakit peradangan usus tertentu seperti radang borok usus besar (ulcerative colitis) dan penyakit Crohn.
Subconjuctival hemorrhage
Kemerahan yang terang dari putih-putih mata dapat juga terjadi ketika pembuluh-pembuluh darah yang kecil sekali yang menutupi putih-putihnya mata pecah dari trauma atau perubahan-perubahan tekanan dalam kepala (contohnya, setelah tertawa atau muntah yang kuat, ketika menyelam di bawah air, atau bahkan membengkok dengan kepala di bawah). Kondisi ini disebut subconjunctival hemorrhage dan ketika itu dapat nampak mengesankan, ia umumnya adalah tidak berbahaya. Ia menyebabkan suatu bahagian biasa dari bahagian putih mata (sclera) menjadi merah dengan hebat. Ia tidak secara khas melibatkan bahagian berwarna dari mata (iris) dan tidak mempengaruhi penglihatan.
Mencegah Penyebaran Mata Merah
Bentuk-bentuk mata merah yang infeksi (menular) adalah sangat menular dan disebarkan melalui kontak langsung dengan orang yang terinfeksi. Jika anda atau anak anda mempunyai mata merah yang diinfeksi, hindari menyentuh bahagian-bahagian mata dan cuci tangan-tangan anda seringkali, terutama setelah memakai ubat-ubat pada kawasan mata. Jangan amalkan berkongsi tuala atau saputangan dan buang kertas tisu setelah setiap penggunaan.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...